The Role Of Creativity In Entrepreneurship Development
DOI:
https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.976Keywords:
Kreativitas, KewirausahaanAbstract
Creativity entails the capacity to produce original and innovative ideas. Despite the plethora of imaginative concepts among entrepreneurs, many lack the essential skills to actualize them. This research aims to explore the impact of creativity on entrepreneurial advancement. Employing a literature review methodology, relevant scholarly articles were scrutinized to glean insights. Data collection relied on documentation techniques, and content analysis was employed for interpretation. To ensure precision and mitigate misinterpretation, thorough cross-referencing and validation from diverse sources were undertaken. The findings underscore that entrepreneurial creativity manifests in idea generation, proficient problem-solving, and innovative thinking. Creativity plays a pivotal role across various facets of entrepreneurial growth, encompassing product/service innovation, effective marketing and sales strategies, and adept business management. Consequently, creativity is regarded as indispensable for entrepreneurs, empowering them to tackle challenges and excel in a competitive business milieu
Downloads
References
Novita Mega Angel Virdianasari, “Analisis Pengaruh Kreatif Dan Inovatif Di Dunia Bisnis Kewirausahaan Dalam Perspektif Ekonomi Islam,” Niqosiya J. Econ. Bus. Res., vol. 1, no. 1, pp. 37–47, 2021, doi: 10.21154/niqosiya.v1i1.81.
C. Yohana, “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Produk Kreatif dan Kewirausahaan,” Aksara J. Ilmu Pendidik. Nonform., vol. 7, no. 1, p. 89, 2021, doi: 10.37905/aksara.7.1.89-102.2021.
N. S. Rahma, W. Yanti, D. Kartika, S. Agvitasari, N. Sofiliandini, & L. Siwiyanti, “Analisis Kegiatan Program Kreativitas Mahasiswa Bidang Kewirausahaan (Pkm-K) Bellissimo Folding Table : Inovasi Meja Lipat Multifungsi Untuk Pelajar Dan Penata Rias,” Ajie, vol. 6, no. January, pp. 29–40, 2022, doi: 10.20885/ajie.vol6.iss1.art4.
L. Nursita, N. Hidayanti, & M. G. Suriyono, “Pengembangan Ekonomi Kreatif pada Pedagang Suku Jawa,” Ideas J. Pendidikan, Sos. dan Budaya, vol. 8, no. 4, p. 1323, 2022, doi: 10.32884/ideas.v8i4.1012.
Nila Rosdiana & Zuhrinal M Nawawi, “Peran Orientasi Kewirausahaan Islami dan Keunggulan Bersaing Dalam Meningkatkan Kinerja Pemasaran (Studi Kasus Pada Koaki Store),” Wawasan J. Ilmu Manajemen, Ekon. dan Kewirausahaan, vol. 1, no. 1, pp. 156–166, 2022, doi: 10.58192/wawasan.v1i1.334.
Nurhikmawati, Thamrin Tahir, & Muhammad Hasan, “Analisis Pengaruh Kreativitas Kewirausahaan terhadap Kesiapan Bekerja Siswa,” J. Econ. Educ. Entrep. Stud., vol. 1, no. 1, pp. 16–23, 2020, doi: 10.26858/je3s.v1i1.40.
A. P. Adinda, “Arti Penting Kewirausahaan dalam meningkatkan Kreativitas Bisnis,” J. Inf. Keagamaan, Manaj. dan Strateg. …, vol. 02, no. 02, pp. 191–197, 2022.
A. Utama, N. Jalinus, J. Jasman, & H. Hasanuddin, “Implementasi Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Aktifitas Dan Hasil Belajar Produk Kreativitas Kewirausahaan Siswa Kelas Xi Smk Negeri 1 Bukittinggi,” J. Vokasi Mek., vol. 2, no. 2, pp. 48–55, 2020, doi: 10.24036/vomek.v2i2.96.
A. Aisyahrani, “Peran Kewirausahaan dalam meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat,” vol. 2, no. 1, pp. 18–26, 2024.
A. A. Isabella, “Membangun Jiwa Enterpreneur Pada Generasi Milenial Di Smak Swadhipa Natar Lampung Selatan,” J. Pengabdi. Masy. Pemberdayaan, Inov. dan Perubahan, vol. 2, no. 5, 2022, doi: 10.59818/jpm.v2i5.304.
S. Hikam, N. Amalina, C. A. Wahyudi, & K. Mutiara, “mplementasi Pembelajaran Kewirausahaan Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Daya Tarik dan Berpikir Kreatif Siswa di SMPN 3 Blitar,” Wawasan J. Ilmu Manajemen, Ekon. dan Kewirausahaan, vol. 1, no. 3, 2023.
M. Afandi, “Implementasi Pendidikan Kewirausahaan (Entrepreneurship) di Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah,” AR-RIAYAH J. Pendidik. Dasar, vol. 5, no. 1, p. 51, 2021, doi: 10.29240/jpd.v5i1.2671.
A. A. T. Ningsih, “Internalisasi Nilai-Nilai Kewirausahaan Melalui Praktek Kewirausahaan Mahasiswa,” JurnalEkonomi, Manajemen, Bisnis danAkuntansi, vol. 2, no. 1, pp. 255–260, 2023.
K. Kalil & E. A. Aenurohman, “Dampak Kreativitas Dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Ukm Di Kota Semarang,” J. Penelit. Hum., vol. 21, no. 1, pp. 69–77, 2020, doi: 10.23917/humaniora.v21i1.8581.
N. R. Amalia, F. Yulianti, & A. Kadir, “Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Cafe Bree Sweetandfreeze Banjarmasin (Menggunakan Analisis SWOT),” J. Rimba Ris. Ilmu …, vol. 1, no. 3, pp. 41–48, 2023, [Online]. Available: https://journal.arimbi.or.id/index.php/Rimba/article/view/85%0Ahttps://journal.arimbi.or.id/index.php/Rimba/article/download/85/76
A. A. Mukhlas, “Manajemen Bisnis Rasulullah,” J. Al-Iqtishod, vol. 8, 2020.
M. Olivia & K. Nuringsih, “Peran Pengetahuan Kewirausahaan Dan Media Sosial Dalam Pengembangan Kreativitas Berwirausaha,” J. Muara Ilmu Ekon. dan Bisnis, vol. 6, no. 1, p. 203, 2022, doi: 10.24912/jmieb.v6i1.13360.
T. Indrajaya, D. Primasyah, S. Yulianti, E. Rosmiati, & M. Sova, “Peran E - Bisnis Dalam Pengembangan Umkm,” J. Econ., vol. 1, no. 2, pp. 239–247, 2022, doi: 10.55681/economina.v1i2.73.
Suwandi, Amelia, M. S. Situmorang, and S. Parlindungan, “Peran Kewirausahaan dalam Membangun dan Memajukan Perekonomian Bangsa,” J. Manaj. Dan Bisnis Ekon., vol. 2, no. 1, pp. 223–233, 2024.
N. L. P. A. Pancawati & R. Y. Widaswara, “Pengembangan Ekonomi Kreatif Dalam Meningkatkan Potensi Pariwisata,” J. Ekon. BISNIS DAN Akunt., vol. 2, no. 2, pp. 208–220, 2023, [Online]. Available: https://ejurnal.stie-trianandra.ac.id/index.php/jupsim/article/view/1366
Z. Arifin, C. H. S. A., & R. E. Arini, “Peran Teknologi dan Inovasi dalam Kesuksesan Bisnis Wirausaha Muda,” J. Ekon. dan Kewirausahaan West Sci., vol. 1, no. 04, pp. 301–311, 2023, doi: 10.58812/jekws.v1i04.711.
R. Rusdianto, S. Subiyanto, & A. Arini, “Peranan Kreativitas dan Inovasi Dalam Usaha Meningkatkan Volume Penjualan Pada Pondok ”Aroma Vegetarian,” J. Bisnis, Manajemen, dan Ekon., vol. 3, no. 3, pp. 163–180, 2022, doi: 10.47747/jbme.v3i3.781.
D. Firmansyah and Dede, “Kinerja Kewirausahaan: Literasi Ekonomi, Literasi Digital dan Peran Mediasi Inovasi,” Formosa J. Appl. Sci., vol. 1, no. 5, pp. 745–762, 2022, doi: 10.55927/fjas.v1i5.1288.
A. N. Yayang, “Peran Pendidikan Dalam Pembentukan Jiwa Wirausaha: Pendidikan Kewirausahaan,” J. Ilmu Pendidik., vol. 1, pp. 38–53, 2022.
R. Kartika, M. I. Fasa, & S. Suharto, “Perkembangan Ekonomi Kreatif Dikalangan Generasi Millenial Muslim Dengan Melihat Peluang Di Kemajuan Zaman,” J. Bina Bangsa Ekon., vol. 15, no. 1, pp. 257–266, 2022, doi: 10.46306/jbbe.v15i1.150.
R. Kustanti, “Pengembangan UMKM Berbasis Ekonomi Kreatif di Kabupaten Jepara,” J. Ekobistek, vol. 11, pp. 239–244, 2022, doi: 10.35134/ekobistek.v11i3.366.
Y. U. Munthe & Z. M. Nawawi, “Peran Kewirausahaan Berbasis Digital Dalam Mengurangi Tingkat Pengangguran ,” ManBiz J. Manag. Bus., vol. 3, no. 1, pp. 12–17, 2023, doi: 10.47467/manbiz.v3i1.1911.
Vera Maria, “Peran E-Commerce Dalam Kewirausahaan Di Era Society 5.0,” J. Inov. Penelit., vol. Vol 4, no. Vol.4 No.1 Juni 2023, pp. 1–8, 2023.
N. Aini, D. Martha, N. Amanah, & N. K. Putri, “Pengembangan Kewirausahaan Digital di Indonesia,” COOPETITION J. Ilm. Manaj., vol. 14, no. 2, pp. 243–252, 2023.
E. Safitri & Z. Nawawi, “Pengembangan Jiwa Kewirausahaan/ Enterpreneurship di Kalangan Generasi Muda,” J. Ilmu Komputer, Ekon. dan Manaj., vol. 2, no. 1, pp. 129–138, 2022.
M. F. Wardhani, D. Puspitasari ,& M. Mujib, “Peran Menanamkan Nilai Kewirausahaan Pada Anak Usia Dini Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0,” BISECER (bus. Econ. Entrep., vol. 5, no. 2, p. 14, 2023, doi: 10.61689/bisecer.v5i2.347.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 La Ode Muhammad Badrun, La Ode Abdul Syukur
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the works authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).