Implementation of IEP (Individualized Educational Program) Program in Indonesia: Literature Analysis and Implications for Inclusive Education

Authors

  • Ghufron Faza Manajemen Pendidikan, Pakuan University, Bogor, Indonesia
  • Rahmi Fitrika Manajemen Pendidikan, Pakuan University, Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1875

Keywords:

Pendidikan Inklusif, IEP (Individualized Educational Program), Siswa Berkebutuhan Khusus (PDBK)

Abstract

Pelaksanaan Program IEP di Indonesia menjadi fokus utama untuk meningkatkan kualitas pendidikan inklusif, dengan perkembangan signifikan dan peningkatan partisipasi serta kerja sama semua pihak dalam penyusunan Program Pembelajaran Individual. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bahwa program IEP dapat mengakomodasi perbedaan individu, atau program pembelajaran berdasarkan gaya, kekuatan dan kebutuhan khusus anak dalam belajar sehingga dapat mengoptimalkan potensi siswa dalam proses belajar dan pendidikan. Metodologi penelitian ini adalah penelitian kualitatif Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini sekunder dari berbagai sumber, termasuk jurnal, buku, dan laporan penelitian. Studi sastra disebut sebagai penelitian perpustakaan atau penelitian literatur. Keterbatasan kegiatan ini hanya berujung pada produksi artikel, jurnal dan koleksi perpustakaan tanpa perlu riset lapangan. Hasil dari penelitian ini adalah penelitian ini memiliki beberapa implikasi penting untuk meningkatkan kualitas pendidikan inklusif di Indonesia. Pertama, upaya intensif perlu dilakukan untuk meningkatkan kesadaran guru dan tenaga kependidikan tentang pentingnya IEP. Kedua, perlu dikembangkan sumber daya dan infrastruktur yang memadai untuk mendukung pelaksanaan IEP. Ketiga, perlu dilakukan evaluasi dan pengawasan yang efektif untuk memastikan bahwa IEP dilaksanakan dengan benar dan efektif. Guru harus memiliki pengetahuan dan keterampilan dalam menilai kemampuan akademik dan non akademik, merumuskan program pembelajaran individu, dan melaksanakan pembelajaran yang sesuai dengan kebutuhan masing-masing anak.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ministry of Education and Culture of the Republic of Indonesia. (2019). Guidelines for Inclusive Education in Indonesia.

Nastiti, A. T., & Azizah, N. (2019, April). A review on individualized educational program in some Countries. In International Conference on Special and Inclusive Education (ICSIE 2018) (pp. 40-46). Atlantis Press.

Sulistyo, B. (2018). Implementation of the IEP Program in Elementary Schools: An Analysis of the Quality of Inclusive Education. Journal of Education, 19(1), 1-10.

Wahyuni, A. (2020). Improving the Quality of Inclusive Education through the Implementation of the IEP Program. Journal of Inclusive Education, 1(1), 1-10.

The Ministry of Education and Culture invites the realization of fair and equitable inclusive education. (2023, March 14). Government department Education Culture Research And Technology. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2023/03/kemendikbudristek-ajak-wujudkan-pendidi can-contain-just-and-equities

Hadiana, D., Wardhani, R. D. K., Muhsinin, U., Mursyidi, M., & Mubarok, H. (2024). The Effect of Online Learning Platforms, Inclusive Education Practices, and Teacher Professional Development on Student Achievement. The Journal of Academic Science, 1(3), 139-145.

Directorate of Special Education and Special Services Development. (2013). General guidelines for the implementation of inclusive education. Jakarta: Directorate of Special Education and Special Services Development.

McMurray, S., & Thompson, R. (2016). Inclusion, curriculum and the rights of the child. Journal of Research in Special Educational Needs, Vol 16, No 1, 634-6

Rahmi, I., Desvianti, E., Mufitasari, D., & Ariyanti, T. D. (2024). Evaluation of inclusive education in Indonesia: Elementary school teachers’ perspective. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang), 15(1), 75.

Regulation of the Minister of National Education No. 70 of 2009 concerning Inclusive Education for Students Who Have Disabilities and Have Potential for Intelligence and/or Special Talents. (n.d.).

Valentin, J. (2007). The paeger hanbook of special education: edited by alberto m.bursztyn. US: Praeger.

Public relations. (2023, August 11). The Importance of Inclusive Education in Higher Education. UINSI Samarinda.https://www.uinsi.ac.id/2023/08/11/pentingnya-pendidikan inklusi-di-perguruan-ti nggi/#:~:text=Pendidikan %20 inklusi%20 ensure %20 that%20 each, development % 20 diri% 20 through %20 education% 20 tinggi.

Siminto, S., Komari, K., Ardah, F. K., Mauludin, M. A., & Pribadi, T. (2023). Inclusive Education In Indonesia: Policy Analysis, Challenges, And High-Quality Implementation Efforts Towards Achieving Access And Educational Equality For All Students With Special Needs. International Journal of Teaching and Learning, 1(3), 221-233.

Sarwono, J. (2006). Quantitative and Qualitative Research Methods. Yogyakarta: Graha Ilmu

Darmalaksana, W. (2020). How to Write a Research Proposal. Faculty of Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

Faza, G., & Fitrika, R. (2024). Implementation of IEP (Individualized Educational Program) Program in Indonesia: Literature Analysis and Implications for Inclusive Education. Journal of Education Research, 5(4), 5762–5767. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1875

Issue

Section

Articles

Categories

Citation Check