Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Fun Games di KB Permata Sunnah Sidoarjo

Authors

  • Siti Masruroh Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Muhammdiyah Sidoarjo, Indonesia
  • Choirun Nisak Aulina Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Muhammdiyah Sidoarjo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1677

Keywords:

Motorik Kasar, Anak Usia 4-5 Tahun, Fun game

Abstract

Gross motor development is important in early childhood as it is the foundation for children's physical growth and skills in carrying out daily activities. At KB Permata Sunnah Sidoarjo, some children experience difficulties in gross motor skills, such as balance and coordination, which indicates a gap between actual conditions and expected development. This research aims to improve the gross motor skills of children aged 4-5 years through implementing fun games designed to stimulate physical activity in a fun way. Using the Classroom Action Research (PTK) method with the Kemmis and McTaggart model, this research involved 10 children as subjects. Data was collected through observation with a gross motor skills assessment sheet, and analyzed using percentages to assess the level of achievement. The results showed a significant increase from 40% in pre-cycle to 80% in cycle II, confirming that fun games effectively improve children's gross motor skills. The implication is that this method can be adopted in early childhood education to optimize children's physical development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adimayanti, E., Dewi Siyamti, Endang Susilowati, & Deya Purnamasari. (2022). Efektifitas Terapi Bermain English Fun untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Prasekolah Dimasa Pandemi Covid-19. Journal of Holistics and Health Science, 4(2), 364–371. https://doi.org/10.35473/jhhs.v4i2.201

Amini, S., Hasibuan, R., & Bachri, B. S. (2024). Collaborative Learning melalui Jump Rope Game pada Kemampuan Motorik Sosial Emosional Anak. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(2), 488–495. https://doi.org/10.31004/aulad.v7i2.722

Asyari, M. D., Andrijanto, D., & Aidin, L. (2024). Penerapan Permainan Kecil Hitam Hijau Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Kelas II A SDN Airlangga 1. Journal of Creative Student Research, 2(5).

Asyruni Multahada, Pingky Melaty, Heni Apriyani, & Tris Andriani. (2022). Pengembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini Melalui Permainan Kreatif. PrimEarly : Jurnal Kajian Pendidikan Dasar Dan Anak Usia Dini, 5(1), 11–21. https://doi.org/10.37567/prymerly.v5i1.1248

Cahniyo Wijaya Kuswanto, Hadiati, E., & Marningsih, R. (2023). Challenge Board: Sebuah Permainan Untuk Mengembangkan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 210–217. https://doi.org/10.25078/pw.v8i2.3040

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Mixed Methods Procedures. In Research Defign: Qualitative, Quantitative, and Mixed M ethods Approaches.

Elis saidah, A. salma hernanda, Shaumi, N. F., Sawalianti, A., & Noviyani, L. (2023). Pengembangan Motorik Kasar Melalui Permainan Squid Game di TK Sejahtera Cigugur. Edu Happiness : Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini, 2(2), 162–170. https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v2i2.208

Izzati, M. (2024). Pengaruh Permainan Tradisional Lobak Sirkuit Terhadap Kemampuan Keseimbangan Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 2(1), 1–14.

Komarisa, P., & Ardianingsih, F. (2020). Permainan sirkuit sebagai strategi untuk meningkatkan keterampilan motorik kasar anak dengan autisme. Jurnal Pendidikan Khusus, 1–9.

Lestari, G. I. (2024). Permainan Skuter Dalam Meningkatkan Motorik Kasar Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Inovatif, 6(2), 226–237.

Lisatus sobah, & Prasetiya, B. (2024). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK KASAR ANAK USIA 3-4 TAHUN MELALUI KEGIATAN MELONCAT DENGAN PAPAN LONCAT di KB AZ ZAHRA. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 171–195. https://doi.org/10.46773/alathfal.v5i1.995

Mulyani, Y. (2024). Prosina Ppg: Proseding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Upaya Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Gerak Motorik Kasar Anak Melalui Permainan Tradisional Boy-Boyan Pada Siswa Ra Al Huda Samoja Kelompok B Tahun Ajaran 2022/2023 Kec Sumedang Selatan. PROSINA, 1(1), 127–138. https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/prosina-ppg

S, P. W., Kartika, I. R., & Sartika, W. (2023). Permainan Tradisional Riau: Lulu Cina Buta dalam Meningkatkan Keseimbangan Pada Anak Usia Pre-School. REAL in Nursing Journal, 6(3), 213. https://doi.org/10.32883/rnj.v6i3.2795

Salwa, F., Rinakit, A. K., Dwi, W. M., & Cahya, M. E. (2022). Pengembangan Permainan Anove Sensory Path untuk Meningkatkan Kemampuan Gerak Lokomotor Anak Usia 4-5 Tahun ( Development of Anove Sensory Path Game to Improve the Locomotor Ability of. Journal Of Early Childhood Education And Research, 4(1), 29–43.

Sepryyana, B. (2023). Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Dalam Gerakan Variasi Melalui Permainan Gambar Anak Usia 4-5 Tahun di Taman Kanak-Kanak Santa Theresia I Pangkalpinang. Jurnal Pendidikan Tuntas, 1(4), 104–116.

Shafariya, S., Yuliansyah, H., & Triyadi, A. (2020). Perancangan Board Game Sebagai Media Bantu Edukasi Untuk Anak Usia. Jurnal Wacadesain, 2(1), 99–109.

Shofiah, A. N., & Fauzi, F. (2023). Pengembangan Kemampuan Kerjasama Anak Usia Dini Melalui Fun Games Circle. Jurnal Ilmiah Potensia, 8(1), 207–218. https://doi.org/10.33369/jip.8.1.207-218

Sitorus, M. (2023). Pengembangan Alat Permainan Engklek Untuk Menstimulasi Kemampuan Motorik Kasar Pada Anak Usia Dini Di Paud Swadaya. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(18), 443–451.

Sugiyono, P. D. (2019). Buku sugiyono, metode penelitian kuantitatif kualitatif. In Revista Brasileira de Linguística Aplicada (Vol. 5, Issue 1).

Vista Febrianika, D., Handayani, T., & Partini, D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran PjBL untuk Meningkatan Keterampilan Menulis Paragraf pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas IVA SDN 187/II Kuning Gading. Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG), 3(2), 119–124. https://doi.org/10.30738/jipg.vol3.no2.a12736

Winarsih, Y., Komala, Y., Maspupah, E., & Watini, S. (2023). Implementation of The ATIK Model to Improve Gross Motoric Ability Bakiak Games in TKIT Nurussunnah Batam. Journal Of Education And Teaching Learning (JETL), 5(1), 81–90. https://doi.org/10.51178/jetl.v5i1.1069

Yusuf, R. N., Qomariah, D. N., & Hamidah, S. H. (2022). Menstimulus Keterampilan Motorik Kasar Anak Melalui Permainan Tradisional Engklek di Kelompok B TK Armawiyah 1. Jurnal Paud Agapedia, 6(1), 21–30. https://doi.org/10.17509/jpa.v6i1.48059

Downloads

Published

2024-10-10

How to Cite

Masruroh, S., & Aulina, C. N. (2024). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Fun Games di KB Permata Sunnah Sidoarjo. Journal of Education Research, 5(4), 4790–4798. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1677

Issue

Section

Articles

Categories

Citation Check